نسخه آزمایشی
۲۱۱ بازدید

معرفی رشته کاردانی روابط عمومی

 

تعریف و هدف :

دولتها، سازمانها و نهادها همواره برای پی بردن به خواسته ها ، نیازها و منویات مخاطبان خود و همچنین رویارویی با شرایط بسیار متحول و گوناگون محیطی ناچار هستند که خودشان را با آنها وفق دهند و از این رو جایگاه و اهمیت واحدهای روابط عمومی که پیوند دهنده سازمان با محیط هستند نمایان می شود .

روابط عمومی مسئول آگاهی دادن به سازمان و افراد جامعه است و وظیفه حرفه ای آن ایجاب می کند که زمینه وفاق و سازگاری بین مصالح فردی و منافع عمومی را فراهم سازد. مطالعه افکار عمومی و جهت های رسانه ای ، امتناع و ترغیب افکار عمومی به پاسخگویی به ابهامات و پرسشهای مخاطبین با استفاده از فنون و تکنیکهای روابط عمومی جهت تحقق اهداف سازمانی از اساسی ترین فعالیتهای روابط عمومی محسوب می شود.

روابط عمومی هنری است برخاسته از علم و تجربه و عشق که سازنده بسترگفتگو ، خدمت رسانی و همگرایی دریک موسسه یا سازمان پویاست و برای جلب رضایت و مشارکت مردم فعالیت می کند.

دوره کاردانی حرفه ای روابط عمومی در قالب آموزش های مهرت و فناوری  به برنامه درسی اطلاق می شود که دانشجویان با کسب مجموعه ای از دانش و مهارتهای عملی در روابط عمومی و زمینه های مرتبط بتوانند امور محوله در مشاغل قابل احراز را به گونه ای شایسته ایفا نمایند.

 

ضرورت و اهمیت :

امروزه در سراسر کشور  ، هزاران کارمند روابط عمومی در شرکتهای تجاری و صنعتی، سازمان های دولتی و خصوصی ، انجمن های تخصصی و به طور کلی در همه ی بخشهای اجتماعی ، اقتصادی ،سیاسی ، فرهنگی و علمی جامعه مشغول به فعالیت می باشند اما علیرغم گسترش روز افزون این حرفه هنوز اصول، اهداف و نقش روابط عمومی برای تعداد قابل توجهی از نیروهای انسانی در حوزه های روابط عمومی شناخته نشده است. بدین منظور لازم است دوره کاردانی روابط عمومی جهت آموزش نیروی انسانی ماهر و کار آمد تشکیل گردد.

 

قابلیت ها و مهارت های مشترک فارغ التحصیلان :

الف- گزارش نویسی و مستند سازی

ب- ارائه گزارش نتایج کار و جریان فعالیت ها

پ- انجام کار گروهی

ت- طبقه بندی و پردازش اطلاعات

ث- بهره گیری از رایانه

ج- برقراری ارتباط موثر در محیط کار

چ- سازماندهی و اداره کردن افراد تحت سرپرستی و آموزش آنها

ح- خودآموزی و یادگیری مستمر در راستای بالندگی شغلی

خ- ایجاد کسب و کارهای کوچک و کارآفرینی

د- رعایت اخلاق حرفه ای و تنظیم رفتار سازمانی

ر- تفکر نقادانه و اقتضایی

ز- خلاقیت و نوآوری

 

قابلیت ها و توانمندی های حرفه ای فارغ التحصیلان :

– بتواند برای ملاقاتهای مردمی و کارکنان با مسئولین برنامه ریزی کند.

– بتواند نظرات ، پیشنهادها و شکایات مخاطبان درون و برون سازمانی را جمع آوری ، دسته بندی و برای تهیه پاسخ اقدام کند.

– بتواند اطلاع رسانی به مخاطبان و سازمانهای ذی ربط داشته باشد.

– بتواند جمع آوری، دسته بندی ، نگهداری و بازیانی اطلاعات موجود در روابط عمومی را انجام دهد.

– بتواند آرشیو الکترونیک ایجاد کند.

– توانایی انجام مونیتورینگ (پایش )رسانه ای داشته باشد.

– بتواند کالای فرهنگی تبلیغات مناسب سازمان را تهیه نماید.

– بتواند خبر بنویسد و به رسانه مناسب ارسال نماید.

– بتواند خبر و مصاحبه تنظیم شده را برای رسانه مناسب ارسال کند.

– بتواند مقدمات نشست خبری و بازدید های رسانه ای را هماهنگ نماید.

– توانایی برنامه ریزی و هماهنگی امور مراسم داشته باشد.

– برنامه ریزی برای بازدیدها (عموم ، پروژه و…) انجام دهد.

– توانایی اجرا و گویندگی در سمینار ها و نمایشگاهها را داشته باشد.

– توانایی هماهنگی و میزبانی مهمان را داشته باشد.

– بتواند ویراستاری و صفحه آرائی کند.

– بتواند بولتن – نشریات داخلی- خبرنامه و گزارش سالیانه را تهیه کند.

– بتواند برای روابط عمومی نامه ها و گزارشات اداری ، دعوت نامه ، تقدیر نامه و ….بنویسد.

– بتواند عکاسی انجام دهد و با ویرایش نرم افزار تصویر آشنا باشد.

– توانایی مستند سازی و ارائه گزارش سازمانی به صورت تصویری داشته باشد.

-توانایی دریافت و ارسال اطلاعات ، جستجوی پیشرفته مطالب را داشته باشد.

– بتواند واژه های انگلیسی صحات روابط عمومی الکترونیک بین الملل را بفهمد.

 

مشاغل قابل احراز :

– متصدی ارتباطات مردمی

– متصدی امور تبلیغات

– متصدی امور رسانه ای

– متصدی امور تشریفات و مراسم

– متصدی انتشارات

– متصدی امور سمعی و بصری

 

 

 

دروس پیشنهادی ترم اول :

نام درس تعداد واحد دروس پیش نیاز
کاربینی ۱
ارتباطات انسانی ۲
روانشناسی اجتماعی ۲
جامعه شناسی فرهنگی ۲
هنر و ارتباطات ۲
رسانه شناسی ۴
حقوق فرهنگی و رسانه ای ۲
دو درس از دروس عمومی ۴

 

دروس پیشنهادی ترم دوم :

نام درس تعداد واحد دروس پیش نیاز
خبر نویسی ۲ روانشناسی اجتماعی – رسانه شناسی
شیوه نگارش در روابط عمومی ۲ روانشناسی اجتماعی
ویراستاری و صفحه آرایی ۲
مبانی روابط عمومی ۲ ارتباطات انسانی
نظرسنجی ۲ ارتباطات انسانی – رسانه شناسی
کارورزی (۱) ۲
یک درس از مهارتهای مشترک ۲
دو درس از دروس عمومی ۴

 

دروس پیشنهادی ترم سوم :

نام درس تعداد واحد دروس پیش نیاز
متون تخصصی ۲
ارتباط تصویری ۲
وبلاگ نویسی ۲
چاپ و نشر ۲
مخاطب شناسی ۲ روانشناسی اجتماعی – جامعه شناسی فرهنگی
ارتباط با رسانه ۲
یک درس از مهارتهای مشترک ۲
دو درس از دروس عمومی ۴

 

دروس پیشنهادی ترم چهارم :

نام درس تعداد واحد دروس پیش نیاز
جمع آوری و پردازش اطلاعات ۲
اصول و فنون تبلیغات ۲ روانشناسی اجتماعی – جامعه شناسی فرهنگی
کاربرد وسایل سمعی و بصری ۲
مراسم و تشریفات ۲ روانشناسی اجتماعی – جامعه شناسی فرهنگی
اصول سخنوری ۲ روانشناسی اجتماعی – ارتباطات انسانی
یک درس از مهارتهای مشترک ۲
دو درس از دروس عمومی ۴

ارسال دیدگاه
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

بالا