نسخه آزمایشی
مرکز آموزش علمی کاربردی جهاددانشگاهی تهران ۳ > اخبار مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی تهران ۳ > اخبار پژوهش > موفقیت شرکت دانش بنیان پارک علم و فناوری البرز در جشنواره فن آفرینی شیخ بهایی
۲۸۳ بازدید

شرکت دانش بنیان طبیعت دوست نیکان از بین ده ها شرکت دانش بنیان و فناور شرکت کننده در جشنواره فن آفرینی شیخ بهایی موفق شد با ارائه طرح “ساخت فرومون جنسی حشرات جهت کنترل و مقابله با آفات گیاهی” لوح زرین پانزدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی در بخش فرصت های سرمایه گذاری را به خود اختصاص دهد.
به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری البرز، شرکت دانش بنیان طبیعت دوست نیکان توانست، مجوز دانش بنیان تولیدی سطح ممتاز (سطح یک) را به عنوان بالاترین سطح رقابتی این جشنواره معتبر را کسب نماید و مورد حمایت و تقدیر معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری نیز قرار بگیرد.
براساس این گزارش، شرکت طبیعت دوست نیکان در سال ۱۳۹۸ در یازدهمین جشنواره کارآفرینی و توسعه کسب‌وکار شریف (VCCUP۱۱) نیز دربخش کسب‌وکارهای نوپا (استارت‌آپ)، موفق شد مقام اول را از آن خود نماید.
براساس این گزارش ایده شرکت دانش بنیان طبیعت دوست نیکان با عنوان «ساخت فرومون جنسی حشرات جهت کنترل و مقابله با آفات گیاهی» موفق به کسب رتبه اول گردید.
مدیرعامل شرکت فرآورده های طبیعت دوست نیکان با اشاره به این موفقیت از تولید فرومون های جلب کننده آفات در این شرکت خبر داد و اعلام کرد: هر گونه گیاهی یک نوع فرمون آفت مخصوص به خود را دارد و ما در این شرکت موفق شدیم مجوز ۹ نوع فرمون جنسی برای مقابله با آفات در گیاهان را از سازمان اصلاح نباتات کشور بگیریم.
وی با اشاره به اینکه وقتی آفت ها وارد تنه درختان می شوند دیگر امکان مقابله با این آفت ها به آسانی امکانپذیر نیست گفت: تنها راه در این زمینه استتفاده از فرومون های جنسی جلب کننده حشرات است که در هر هکتار به اندازه ۱۵ تا ۱۶ تله کار گذاشته می شود و با عمر مفید حداقل یک ماه می توان به مبارزه آفت ها رفت.
رسول رمضانی با اشاره به اینکه شرکت فرآورده های طبیعت دوست نیکان در زمینه تولید فرومون های جلب کننده حشرات فعالیت می کند و این فعالیت برای اولین بار در کشور است گفت: فرومون ها موادی هستند که به میزان بسیار ناچیز از حشرات به منظور جفت یابی و یا تجمع و سایر اهداف دیگر ترشح می شوند و افراد همان جامعه را مورد تاثیر قرار می دهند.
وی این طرح را مناسب برای درختان گردو عنوان کرد و با اشاره به اینکه برای درختان دیگر از جمله سیب و … نیز کاربرد آن دنبال می شود افزود: مدت هاست که در کشورهای پیشرفته از این مواد که به شکل مصنوعی در آزمایشگاهها سنتز می شود جهت کنترل آفات کشاورزی استفاده می گردد.
مدیرعامل شرکت فرآورده های طبیعت دوست نیکان با اشاره به کسب این موفقیت گفت: این شرکت اولین تولید کننده فرومون ها به صورت تجاری در کشور است و محصولات آن جهت پیش‌آگاهی، شکار انبوه و اخلال در جفت گیری استفاده می گردد.
وی خاطرنشان نمود: با توجه به اهمیت تولید محصولات ارگانیک و سالم در کشاورزی که روز به روز برجسته تر می گردد و بیماری های ناشی از استفاده بی رویه از سموم کشاورزی انتظار می رود توجه و فروش فرومونها به صورت تجاری در ایران و جهان گسترش بیشتری یابد.
گفتنی است، جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی به عنوان اولین و برترین جشنواره کارآفرینی و فن‌آفرینانه در کشور از سال ۱۳۸۱ به ابتکار شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان فعالیت خود را آغاز کرد. جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی با محتوای منحصر به فرد، تلاش دارد چرخه کامل تبدیل دانش به ثروت را پوشش دهد، که شامل بخش های مسابقه ای طراحان کسب و کار، فن آفرینان و فرصت های سرمایه گذاری و فن آفرینی می باشد.
این جشنواره تلاش می‌کند تا با حمایت و تشویق شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای حل مسائل و چالش‌های اساسی کشور گام بردارد. شناسایی و معرفی واحد‌های فناور و فن‌آفرینان موفق به سرمایه‌گذاران به عنوان یکی از اهداف اصلی جشنواره، گامی بلند جهت توسعه فناوری و شکوفایی اقتصاد ملی با حمایت از ایده‌های دانش‌بنیان و توان نخبگان کشورمان ایران است

ارسال دیدگاه
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

بالا